Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławie

Modernizacja i odbudowa infrastruktury wiejskiego transportu drogowego



Nazwa wydziału:
Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji
Autor:
dr hab. inż. Andrzej Surowiecki
Autor:
prof. dr hab. inż. Edward Hutnik
Autor:
dr inż. Jarosław Haliniak
Rok zakończenia:
2002
Słowa kluczowe:
drogowy iksig transport
Wyniki badań:
Określono wpływ zbrojenia na redukcję poziomego czynnego parcia w masywie gruntowym. Oszacowano wielkość klina odłamu w stanie granicznym czynnego parcia masywu i ustalono wpływ zbrojenia na ograniczenie bryły odłamu. Wykazano pozytywne zmiany cech mechanicznych ośrodka gruntowego wskutek zbrojenia. Zmodyfikowano wartość współczynnika bezpieczeństwa na rozerwanie wkładek oraz wzór do obliczania współczynnika tarcia między ośrodkiem gruntowym a zbrojeniem, klasyczny wzór do obliczania długości kotwienia wkładek. Zaproponowano lekkie konstrukcje do odbudowy nasypów drogowych na dojazdach do obiektów mostowych oraz w celu stabilizacji skarp nasypów. Proponowane do zastosowania konstrukcje spełniają dwa podstawowe wymagania: prosta technologia (nie jest wymagany specjalistyczny sprzęt) i stosunkowo krótki czas realizacji.
Wnioski do praktyki:
W zakresie wymiarowania- zalecana jest modyfikacja klasycznych zależności matematycznych; proponowane jest uwzględnienie efektywności zbrojenia w przypadku stosowania wkładek z elementami oporowymi; W przypadku odbudowy dojazdów do obiektów mostowych, zaleca się opracowane przez autorów wkładki z gruntu zbrojonego lub z materiałów odpadowych (np. zużyte opony samochodowe, podkłady kolejowe).
Obszary zastosowań:
budownictwo
Praca zgłoszona do ochrony patentowej:
Nie