Modernizacja i odbudowa infrastruktury wiejskiego transportu drogowego
Nazwa wydziału |
Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji |
Tytuł pracy |
Modernizacja i odbudowa infrastruktury wiejskiego transportu drogowego |
Autorzy |
dr hab. inż. Andrzej Surowiecki, prof. dr hab. inż. Edward Hutnik, dr inż. Jarosław Haliniak |
Rok zakończenia |
2002 |
Słowa kluczowe |
drogowy, iksig, transport |
Wyniki badań |
Określono wpływ zbrojenia na redukcję poziomego czynnego parcia w masywie gruntowym. Oszacowano wielkość klina odłamu w stanie granicznym czynnego parcia masywu i ustalono wpływ zbrojenia na ograniczenie bryły odłamu. Wykazano pozytywne zmiany cech mechanicznych ośrodka gruntowego wskutek zbrojenia. Zmodyfikowano wartość współczynnika bezpieczeństwa na rozerwanie wkładek oraz wzór do obliczania współczynnika tarcia między ośrodkiem gruntowym a zbrojeniem, klasyczny wzór do obliczania długości kotwienia wkładek. Zaproponowano lekkie konstrukcje do odbudowy nasypów drogowych na dojazdach do obiektów mostowych oraz w celu stabilizacji skarp nasypów. Proponowane do zastosowania konstrukcje spełniają dwa podstawowe wymagania: prosta technologia (nie jest wymagany specjalistyczny sprzęt) i stosunkowo krótki czas realizacji.
|
Wnioski dla praktyki |
W zakresie wymiarowania- zalecana jest modyfikacja klasycznych zależności matematycznych; proponowane jest uwzględnienie efektywności zbrojenia w przypadku stosowania wkładek z elementami oporowymi;
W przypadku odbudowy dojazdów do obiektów mostowych, zaleca się opracowane przez autorów wkładki z gruntu zbrojonego lub z materiałów odpadowych (np. zużyte opony samochodowe, podkłady kolejowe). |
Obszary zastosowań wyników badań |
budownictwo |
Całość pracy lub jej część została zgłoszona do ochrony patentowej |
Nie |
Widok do druku
Zadaj pytanie